Kuala Lumpur: Tertarik pada harga telefon pintar yang 50 peratus
lebih murah daripada harga pasaran menyebabkan seorang pelajar kolej
kerugian RM76,100, malah dia juga terpaksa membayar wang kepada rakan
yang membuat pesanan melaluinya.
Pelajar berkenaan yang mahu dikenali sebagai Teo, 21, dari Batu
Caves, Gombak itu mendapat tahu mengenai sebuah syarikat menjual telefon
pintar atas talian daripada rakannya yang pernah membuat pembelian 10
telefon pintar iPhone 5 pada harga murah.
Menurutnya, syarikat yang didakwa beribu pejabat di Las Vegas, Amerika Syarikat itu beroperasi melalui laman sosial Facebook dan selepas rakannya mendapat barang yang dipesan dia pun berhasrat untuk menghubungi syarikat terbabit melalui e-mel.
Katanya, syarikat terbabit menawarkan seunit iPhone 5 pada harga
RM900 dan dia membuat pesanan 75 telefon bimbit selepas rakan serta
beberapa saudara memintanya untuk membuat pesanan.
“Penghantaran dijangka mengambil masa dua hingga tiga hari dari tarikh pembayaran dan pada 4 Februari lalu saya membayar RM55,000 melalui Western Union kepada pengurus syarikat terbabit.
“Beberapa hari selepas membuat pembayaran itu, saya diminta membayar RM5,000 untuk pelepasan cukai kastam di Singapura dan Malaysia. Tanpa syak saya membayar wang berkenaan,” katanya pada sidang media di Biro Pengaduan Awam MCA, semalam.
TEO (kanan) menunjukkan laman Facebook syarikat terbabit.
Teo berkata, selepas menunggu beberapa hari dia menghubungi
pengurus syarikat terbabit dan dimaklumkan bungkusan mengandungi pesanan
berkenaan ditahan polis manakala dia diminta membayar RM1,100 lagi
untuk tujuan penghantaran.
“Tidak cukup dengan itu, syarikat terbabit turut mendakwa tersilap menghantar 100 telefon bimbit berikutan kesilapan invois dan saya diminta membayar RM15,000 lagi untuk tujuan berkenaan.
“Akibat tiada pilihan dan perlu memberikan telefon bimbit yang
dipesan rakan, saya membayar wang berkenaan dan selepas semua bayaran
dibuat, mereka meminta saya membayar RM1,500 lagi pada 7 Mac lalu,”
katanya.
Katanya, ketika itu baru dia sedar dirinya menjadi mangsa sindiket penipuan sebelum membuat pemeriksaan nombor akaun Western Union dan mendapati ia dihantar ke Nigeria.
Menurut Teo, dia membuat aduan kepada Biro Pengaduan Awam MCA.
Pengerusi Biro itu Datuk Seri Michael Chong menasihatinya supaya tidak membuat bayaran lagi kepada sindiket itu.
Kata Chong, sejak 2011 pihaknya menerima tujuh kes membabitkan kerugian lebih RM600,000 menggunakan modus operandi sama.
0 comments:
Post a Comment